Prenajali mercedes za 45 tisíc ročne, veď občan to zaplatí

Autor: Michal Jurči | 23.6.2016 o 15:38 | (upravené 23.6.2016 o 17:02) Karma článku: 11,50 | Prečítané:  7208x

Z cudzieho krv netečie. Doslovne to platí v jednom krásnom mestečku medzi Nízkymi a Západnými Tatrami - v Liptovskom Mikuláši.

Mestská firma Verejnoprospešné služby (VPS), ktorá sa stará o zvoz komunálneho odpadu, prenajala mercedes za 45 tisíc eur na rok. Za auto platíme nájom za každý deň 120 eur, či je piatok, či je sviatok.

Uvedené auto slúži na prekládkovej stanici v Okoličnom na váženie kontajnerov s komunálnym odpadom, aby mali optimálnu hmotnosť na prevoz na skládku do Martina. Prevoz zabezpečuje spoločnosť Brantner Fatra, ktorá má podpísanú zmluvu na zneškodňovanie odpadu ešte na ďalších 14 rokov. Jej popradská sestra spoločnosť Brantner Poprad prenajala spomínaný mercedes na polrok (od 1. 10. 2015 do 31. 3. 2016) za 126 eur na deň (19 215 eur ročne bez DPH, čo predstavuje 23 058 eur vrátane DPH). V ďalšom polroku (od 1. 4. do 30. 9. 2016) bola podpísaná zmluva o nájme s ďalšou sestrou - spoločnosťou Brantner Slovakia za cenu 120 eur na deň (18 300 eur ročne bez DPH, čo predstavuje 21 960 eur vrátane DPH). Všetky tri spomínané firmy majú spoločnú matku - rakúsky holding Brantner Slovakia. Ďalší polrok nám prenájom mercedesu prikryje ktorá sestrička?

Pozorne si všimnite, že nájom bol urobený tak, aby v rámci roka s jedným subjektom nebola uzatvorená zmluva nad 20 tisíc eur bez DPH, a teda bolo možné výber dodávateľa zrealizovať cez prieskum trhu zaslaním cenových ponúk. Žiadna skutočná verejná súťaž, kde by sa mohol zapojiť ktokoľvek. Asi nikto nepochybuje, že práve skutočným verejným obstarávaním prostredníctvom vestníka sa dajú ceny za služby stlačiť dostatočne dolu. Zákon dodržaný, hospodárnosť ale zostala niekde za dverami.

Pre zaujímavosť som oslovil firmu, ktorá predáva takéto vozidlá a bez akéhokoľvek vyjednávania bola na stole ponuka na kúpu fungl nového vozidla pre tieto potreby za 120 tisíc eur aj s daňou a s trojročnou zárukou. Čiže za cenu nižšiu ako súčasný trojročný nájom môžeme mať nové auto, ktoré bude následne slúžiť dlhé dlhé roky. Ďalšie štvorročné jazdené auto Renault Prémium 460, 6x2 je v ponuke za cca 84 tisíc, teda cena dvojročného nájmu. Tak rozmýšľajme.

Treba si uvedomiť, že ak máme s Brantnerom podpísanú zmluvu na ešte ďalších 14 rokov, vozidlo na manipuláciu s kontajnerom na prekládkovej stanici budeme potrebovať dlhodobo. Prečo ho teda nekúpime? Vyšlo by nás to ešte lacnejšie, odpadla by marža pre súkromnú firmu. Robíme predsa s verejnými prostriedkami občanov, tak hľadajme ekonomicky najvhodnejšie riešenia. VPS pritom nemajú problém kupovať aj jazdené autá. V máji takto kúpili osemročné euro do sto tisíc eur.

Podľa nájomnej zmluvy VPS ako nájomca hradí náklady na prevádzku vozidla a drobné opravy. Prenajímateľ hradí veľké opravy a generálne opravy. V zmluve nie je špecifikované, čo sú malé čo veľké opravy. Auto navyše na prekládkovej stanici denne najazdí pár kilometrov. Neabsolvuje žiadne dlhé trasy, napr. medzi Liptovským Mikulášom a Martinom. Keď kúpime nové auto, o veľkých a generálnych opravách nemusíme najbližšie roky vôbec hovoriť.

Prečo to vlastne píšem? V Mikuláši máme v odpadovom hospodárstve deficit viac ako 400 tisíc eur a treba ho riešiť. Radnica už koncom roka 2015 raz predložila návrh na zvýšenie poplatku za komunálny odpad o 20 percent (§ 57 VZN). Nie je správne zvyšovať poplatky ľuďom, ak máme veľké rezervy v nákladových položkách. Ja tvrdím, že práve pri tomto prenájme vieme ušetriť výrazne. A to je iba jedna zmluva, jedna nákladová položka, na ktorú sme sa zatiaľ pozreli.

Pre zníženie nákladov na zneškodňovanie komunálneho odpadu musíme viac separovať, o tom niet pochýb. Je to najväčšia variabilná položka v nákladoch. Za posledné roky sme sa so separáciou výrazne nepohli a v roku 2020 musíme separovať raz toľko ako dnes. Odpad, ktorý nevytvoríme, nemusíme zaplatiť. Výrazne nám pomôže aj zmena zákona o odpadoch účinná od 1. júla tohto roka, kde by sme za vyseparovaný odpad mali dostať zaplatené. V neposlednom rade však musíme aj efektívne hospodáriť. Nie sú to totiž súkromné peniaze, ale peniaze nás všetkých - občanov. Neoberajme preto ľudí o peniaze!

PS: Na nevýhodnosť prenájmu mercedesu som poukázal 27. mája 2016 na stretnutí verejnosti s predstaviteľmi mesta a poslancami (čas 1:09) v rámci verejnej diskusie k daniam a poplatkom. Pracovníci mesta mi osobne za prítomnosti svedka prisľúbili 1. júna zaslanie stanoviska k prenájmu vozidla. Do dnešného dňa som stanovisko nedostal. Ak mi ho predsa len pošlú, rád ho uverejním v rámci tohto blogu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Kto bude na Vianoce dokladať tovar? Firmy nevedia nájsť brigádnikov

Vo väčších mestách ponúkajú brigádnikom aj štyri eurá za hodinu, ale nikto nemá záujem.

SVET

Deň, ktorý navždy zostane dňom hanby USA

Od útoku na Pearl Harbor ubehlo 75 rokov.

PLUS

Anton Zajac: Šancou pre Slovensko je nová, slušná strana

Nežijeme v liberálnej demokracii, ale oligarchii, hovorí spolumajiteľ Esetu.


Už ste čítali?